matchboxaddikt

matchboxok, könyvek, filmek.....ami jön :-)

GT 40

2013.10.29. 20:00 | pittlaren | 4 komment

gt40_1.jpeg

Mi vagyunk a Ford.Egy pillanatra se becsüld alá a képességeinket csak mert milliós tömegautókkal árasztjuk el az utakat. Ha kell, bárkit utolérünk, bárkit megelőzünk, és megverünk abban, amihez a legjobban ért.”   

Eme végtelenül szerény kinyilatkoztatás Henry Ford szájából hangzott el, valamikor a '60-as évek derekán. Kendőzetlen szavaival, Ford a sors arcába dobott kesztyűt, mikor ezekre a szavakra ragadtatta magát. Ám arra, hogy a szavai mögött rejlő fenyegetés.. ígéret valóra válhasson, egymaga kevés volt a Ford Motor Company. Ahhoz, hogy a Ford GT40 leigázhassa a '60-as évek pályaautó versenyeit, szükség volt a brit Lola Racing Cars sportkocsi manufaktúrára, és a tervezőzseni Eric Broadley-re. Miután Maranellóban kosarat kapott, a felbőszült Ford - fent idézett szavai éppen ezen, kútba esett tranzakció kapcsán hangzottak el -  kapva kapott az alkalmon, és kinyitotta a bőségszarut a Lola konstruktőrei előtt.

gt40_2.jpeg

Győztes versenygépet akart, bármi áron. Bár gyakorlatilag korlátlan tőke állt rendelkezésre, a Ford Motor Company nem volt birtokában annak az innovációnak, amely lehetővé tette volna, hogy a győzelem reményében szálljanak szembe riválisaikkal. Azt, hogy Henry Ford komolyan gondolta szavait (és, hogy tényleg frusztrált volt a kútba esett Ferrari üzlet miatt) mi sem bizonyít jobban, hogy a Lola Racing Cars sloughi székhelyéhez közel, megalapította a Ford Advanced Vehicles-t. A multi, és a manufaktúra frigye szerencsés csillagzat alatt köttetett, bár az előjelek kedvezőtlenek voltak.

gt40_4.jpeg

Az első két tesztpéldány frontrésze - a könnyű, kecses, épített brit versenyautók, és a bődületes teljesítményű amerikai V8-as motorok párosítása, bár adta magát, nem könnyen volt kivitelezhető - egyszerűen szétszakadt, úgy 300 km/h környékén. A kezdeti kudarcokat követően a türelem - no, meg Carroll Shelby-féle 4,7 literes V8-as - meghozta gyümölcsét. Furcsa kettősségként - mindez számos kudarcot követően kristályosodott ki - a karosszériát, a vázat, illetve a hajtást Angliában, míg a versenytechnikát az izomautók hazájábanban, az Egyesült Államokban csiszolták tovább, illetve integrálták a versenyautóba.

gt40_3.jpeg

A diadalok diadalát, az 1966-os Le-Mans-i verseny hozta el a Ford számára: az első három helyen Ford GT40 - immáron Mark II-es konstrukciók, a tovább izmosított 445 lóerős motorral, a detroiti Kar Kraft jóvoltából - versenyautók parádéztak, maguk mögé utasítva - az addig legyőzhetetlennek hitt - Ferrari P3-asokat. A siker kulcsa - többek között - a nyers erő megzabolázásában rejlett: a Kraft-féle motorokkal a végsebesség ugyan csökkent, de minden egyéb paramétert tekintve javult az autó dinamizmusa. A GT40 MkII, 5,5 másodperc alatt katapultált 100 km/h sebességig, és a 262 km/h végsebesség több mint elegendőnek bizonyult.

gt40_5.jpeg

A sikert követően, lanyhult az érdeklődés, és 1967-ben megszűnt a Ford Advanced Vehicles. Gyors bukásról mégsem beszélhetünk: a J.W. Automotive fantáziát látott az európai/amerikai öszvérben, és a továbbfejlesztett Ford GT40 Mk IV-esek 1968-ban, majd' minden versenyen dobogós helyezést értek el. Az Mk IV-esek 323 km/h végsebességükkel, messze meghaladták elődeik teljesítményét.

P1030510.JPG

Fokozni a fokozhatatlant: végre van GT40-em, ráadásul japán piacos. Annyira azért nem extra, mint legnagyobb kedvenceim, de így is épp eléggé örülök neki.

P1030511.JPG
Már rég' foglakoztatott a gondolat, hogy kell egy ilyen, a Joe-féle GT40 offenzíva óta nem bírtam magammal.

P1030512.JPG

Nincs túlcizellálva.

P1030513.JPG

A szolid verseny-csík határozottan előnyös. Nem különben a beltér/karosszéria kontraszt, amely állandó vesszőparipám.

P1030514.JPG
Szerencsés módon, a puritánságot sem vitték túlzásba, így a motort is megcsodálhatjuk.

P1030515.JPG

Japán garázs doboz ide-vagy oda, ez bizony ízig-vérig brit.

P1030516.JPG
Ugrásra készen.

P1030519.JPG
こんにちは

Címkék: matchbox lesney

A bejegyzés trackback címe:

http://matchboxaddikt.blog.hu/api/trackback/id/tr465605206

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Dancergee · http://matchboxaddikt.blog.hu/ 2013.10.29. 22:48:17

Pöpec.
Nekem mintha az rémlene, hogy gyerekkkoromban volt fehér, made in Hungary-s példányom...

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2013.10.30. 07:52:05

"It's easy when you're big in Japan " 8-)))

misran 2013.10.30. 17:43:14

Remek járgány! Egyszer volt szerencsém egy modernebb kiadást közelről megfogdosni:

www.flickr.com/photos/96118400@N02/10576754424/

pittlaren · http://matchboxaddikt.blog.hu/ 2013.11.10. 11:51:28

@Dancergee: .... ami most aranyat érne :) Tizensokezerért mennek ma azok.

@Sam. Joe: Á, szóval emlékszel:) Még gyszer nem mertem elsütni :)

@misran: ..Remélem a garázsban ;-)

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu